Nieuw: Golden Glow verzorgingsproducten!! Actiekorting op ontdekkingsbox!!

Migraine

16-01-2024

Migraine, afgeleid van het latijnse ‘hemicrania’ of het griekse ‘hemikrania’ betekent letterlijk ‘halve schedel’. Het is een aandoening waarbij aanvallen ontstaan door neurale prikkelingen. Deze worden veroorzaakt doordat de hersenbloedvaten zich verwijden als gevolg van een plotselinge, tijdelijke vernauwing.

Mensen die last hebben van migraine ervaren vaak een intense hoofdpijn. Dit is niet te vergelijken met een ‘normale’ hoofdpijn. Het kan een paar uren duren, maar soms ook een aantal dagen. Zij ervaren vaak een sterk bonzend of kloppend gevoel aan één kant van het hoofd. Het gevolg is dat er misselijkheid op komt zetten, zelfs zo erg dat braken niet meer is te voorkomen. Daarbij kan er een bepaalde overgevoeligheid optreden voor licht, geuren of geluid.

Helaas krijgen zo’n 70.000 Nederlanders dagelijks te maken met een migraineaanval. Dit kan zo intens zijn, dat het zeer moeilijk is om goed te kunnen functioneren tijdens werk, studie of normale dagelijkse bezigheden. Migraine staat hoog op de lijst van aandoeningen die een grote impact hebben op het dagelijks leven. Migraine komt bij vrouwen drie keer vaker voor dan bij mannen.

Een migraineaanval herken je aan een sterk kloppende hoofdpijn, vooral bij de ogen, het voorhoofd en de slapen. Vaak zit de hoofdpijn aan één kant en wordt de pijn erger als je beweegt. Naast hoofdpijn kun je ook last hebben van andere klachten:

  • Minder goed zicht aan één kant.
  • Vermoeidheid en slecht slapen.
  • Gevoelig voor licht, geluid en geur.
  • Vlekken en lichtflitsen zien.
  • Misselijk gevoel en overgeven.
  • Moeite met praten.

Oorzaken voor hoofdpijn en migraine

Eén van de eerste dingen die vaak gebeuren als je niet voldoende water drinkt (anderhalf tot twee liter per dag) is, dat je last kunt krijgen van hoofdpijn. Dit komt doordat je hersenen niet goed tegen uitdroging kunnen. Men schat dat onze hersencellen voor 85% uit water bestaan. Om goed te kunnen blijven functioneren, dient het watergehalte in de hersencellen altijd op peil te blijven.

Een aantal andere oorzaken voor hoofdpijn en migraine zouden kunnen zijn:

  • Vermoeidheid (bijv. door slecht slaappatroon)
  • Geen goede voeding (veel bewerkt voedsel of teveel koolhydraten)
  • Teveel cafeïne
  • Alcohol
  • Frustratie, opwinding, woede of stress
  • Hormonale veranderingen
  • Omgevingsfactoren (zoals bijv. het weer)

Daarom is het belangrijk om de algehele gezondheid en leefstijl onder de loep te nemen. Supplementen zouden hier een onderdeel van kunnen zijn.

Vestibulaire migraine

Vestibulaire migraine is migraine van de evenwichtsorganen (draaiduizeligheid).

Een vestibulaire migraine-episode kan enkele seconden tot enkele uren duren. De symptomen kunnen zijn: verlies van evenwicht, reisziekte, duizeligheid, licht gevoel in het hoofd, desoriëntatie of verwardheid, misselijkheid, braken en ernstige hoofdpijn.

Hoewel migraineaanvallen vaak gepaard gaan met terugkerende, kloppende hoofdpijn, is dat niet perse het geval bij vestibulaire migraine-episodes. Dit maakt het diagnosticeren van deze aandoening lastig.

Statistieken

Migraine komt bij de bevolking van Nederland en België aanmerkelijk meer voor dan in alle andere Europese landen1. 20,2% van de Belgische bevolking heeft ooit last gehad van een migraineaanval. 6,5% van de Nederlandse bevolking heeft meer dan 3 keer per maand last van migraine.  

In een artikel van het Centraal Bureau voor de Statistiek van 8 oktober 2008 wordt vermeld dat ruim 10% van de Nederlanders migraine heeft. De Nederlandse Hoofdpijnvereniging stelt dat ruim 2,5 miljoen Nederlanders migraine hebben, wat maakt dat migraine wordt gezien als de meest voorkomende hersenziekte. Bij het WHO staat migraine op nummer 7 van de meest invaliderende aandoeningen. Zij geven aan dat 33% van de vrouwen en 13% van de mannen ooit een migraineaanval heeft gehad.

In 2021 waren er 283.800 personen met migraine bekend bij de huisarts: 60.300 mannen en 223.500 vrouwen.

Opmerkelijk is dat er regionaal verschillen zijn in percentages van personen met migraine.

Voedingssupplementen migraine

Een kleine studie uit India gaf indrukwekkende resultaten in het oplossen van migraine met voedingssupplementen. De vaststelling dat migraine veel vaker bij vrouwen voorkomt dan bij mannen, doet vermoeden dat migraine eerder een hormonaal probleem is dan een zenuwaandoening. Hormonen zijn boodschapperstoffen die bepaalde weefsels dirigeren.

Volgens Indische wetenschappers veroorzaken tekorten van bepaalde voedingsstoffen een ongunstig evenwicht in de hormonenbalans. De wetenschappers deden een test met zink, B-vitaminen en vitamine E bij 30 personen. Na twee weken ondervond een aantal patiënten een opvallende verlichting van hun migraine. Na zes weken waren bijna alle patiënten bevrijd van hun aandoening en na drie jaar was dit nog steeds het geval.
Hoewel het niet om een formele studie ging, zijn de resultaten zeker bemoedigend. Aan de studie namen overigens ook mannen deel. In ieder geval vielen er geen bijwerkingen te noteren.2

Magnesium en migraine

Magnesiumsupplementen kunnen voor sommige migrainelijders een belangrijke rol spelen om hun migraineaanvallen onder controle te houden. Als voedingssupplement kun je het preventief innemen; intraveneuze toediening van magnesium is een optie voor acute hoofdpijn.
Migraine is een beetje te vergelijken met epilepsie. Sommige plekken in de hersenen zijn te gevoelig en worden ongecontroleerd geactiveerd. De hersenactiviteit ontspoort even tijdens een migraineaanval. Ook de bloedvaten in de hersenen gedragen zich anders.

Magnesium is nodig voor een goede werking van de hersencellen. Migrainelijders hebben bovendien gemiddeld minder magnesium in het bloed of in het hersenvocht zitten.
In klinische studies geven artsen doorgaans een dosis van 600 mg magnesium (bij voorkeur een chelaatvorm). Slechts één studie werkte met een intraveneuze toediening van één gram magnesium. De therapie hielp 27 van de 30 patiënten om van hun migraine af te geraken.3

Co-enzym Q10 en migraine

Een voedingssupplement met co-enzym Q10, vitamine B2 en magnesium vermindert het aantal dagen met hoofdpijn bij mannen en vrouwen die last hebben van migraine. Ook daalt de intensiteit van de pijn. De resultaten van deze klinische studie zijn niet spectaculair, maar wel geloofwaardig. Aan de studie deden liefst 12 verschillende centra uit Europese landen mee.

Het voedingssupplement bevatte 400 mg riboflavine, 600 mg magnesium en 150 mg co-enzym Q10, maar ook andere voedingsstoffen in lagere doseringen. Opmerkelijk was dat 18% van de deelnemers vond dat het supplement effectief was. Geen bijzonder hoog percentage, maar het bewijst wel dat voedingssupplementen voor veel migrainelijders nuttig kunnen zijn. In de placebogroep daarentegen vond niemand dat het hun voorgeschreven middel iets deed.4

Vitamine B6 en vitamine B12 en migraine

Uit onderzoek* is gebleken dat veel mensen met migraine een hoog homocysteïnegehalte in hun bloed hebben. Door een suppletie met B-vitaminen daalde het homocysteïnegehalte met gemiddeld 39%. De ernst van de migraine en de frequentie van de aanvallen verminderden eveneens sterk. 5Voornamelijk Vitamine B6 en B12 spelen een rol bij de productie en afbraak van homocysteïne.

Supplementen die een rol zouden kunnen spelen bij het voorkomen van migraine zijn:

  • B-vitamines:
  • Thiamine (Vitamine B1)
  • Riboflavine (Vitamine B2)
  • Niacine (Vitamine B3)
  • Vitamine B6
  • Biotine (Vitamine B8)
  • Foliumzuur (Vitamine B11)
  • Vitamine B12
  • Magnesium
  • Co Enzym Q10
  • Omega 3 visolie

Vitamine B1, B2, B3, B6, B8 en B12 spelen een belangrijke rol in het functioneren van het zenuwstelsel. Ook magnesium heeft een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel. Co-enzym Q10 is een vitamine-achtige substantie die van nature in het menselijk lichaam voorkomt en een cruciale rol vervult in de energieproductie binnen de cellen. De essentiële vetzuren EPA en DHA in Omega 3 visolie dragen bij aan een gezonde hersenfunctie.

Tips bij migraine

De eerste tip om mensen mee te geven wanneer ze aangeven migraine te hebben, is: voldoende zuiver water drinken.

Het advies is om elke dag per kilo lichaamsgewicht 30 ml water te nemen. (voor iemand van 60 kilo is dat 1,8 liter, wat bijna 8 glazen per dag is. Bij veel transpireren, kan eventueel een klein beetje Himalayazout of Keltisch zeezout toegevoegd worden)

Bij een migraineaanval kunt u het beste ineens 2, 3 of wanneer nodig zelfs 4 glazen water drinken om de pijn te verlichten. Deze pijn wordt veroorzaakt door histamine in de hersenen, die vrijkomt om uitdroging of oververhitting van de hersenen te voorkomen. Om een betere doorbloeding in de hersenen te krijgen, moet het koud water zijn.6

Tips ter voorkoming van migraine

Hierbij een aantal tips die helpen om migraine mogelijk te voorkomen:

  • Slaap genoeg en regelmatig.
  • Vermijd stress en zorg voor voldoende ontspanning.
  • Beweeg genoeg en eet gezond.
  • Beperk het drinken van cafeïne houdende dranken en alcohol.
  • Stop met roken.

Voetnoten

  1. Andlin-Sobocki P, Jonsson B, Wittchen HU, Olesen J. ‘Cost of disorders of the brain in Europe’. European Journal of Neurology 2005;12 Suppl 1:7-8 ↩︎
  2. https://www.abcgezondheid.nl/nl/news/migraine%3A_hormonen_en_voedingsstoffen/ ↩︎
  3. https://www.abcgezondheid.nl/nl/news/magnesium_tegen_migraineaanvallen/ ↩︎
  4. https://www.abcgezondheid.nl/nl/news/voedingssupplementen_verlichten_migraine/ ↩︎
  5. Lea R, Colson N, Quinlan S, Macmillan J, Griffiths L. The effects of vitamin supplementation and MTHFR (C677T) genotype on homocysteine-lowering and migraine disability. Pharmacogenet Genomics. 2009 Jun;19(6):422-8. ↩︎
  6. Uit het boek: ‘water, het goedkoopste medicijn” door Dr. F. Batmanghelidj,blz. 137 ↩︎

100% natuurlijke producten

Onze Bestsellers

Wat onze klanten zeggen

Propolis zalf (2)

starstarstarstarstar
"Ik smeer Propolis zalf soms op mijn voeten en tenen, want het helpt bij mij tegen mijn hamertenen en daarna voel ik minder pijn."
mevr. H. uit Sliedrecht

Magnesium Ultra capsules

starstarstarstarstar
"Ik neem magnesium in voor spierontspanning."
mevr. H. uit Sliedrecht

Glucosamine/MSM met Hyaluronzuur

starstarstarstarstar
"Ik ben inmiddels 82 en ik gebruik Glucosamine van Pure Life al 10 jaar. Na gebruik van dit supplement vermindert het gekraak in mijn knieën en het droeg mijns inziens indertijd positief bij na een operatie aan mijn voeten."
Mevr. H. uit Sliedrecht

Aloë Vera sap

starstarstarstarstar
"De ervaring van mijn dochter is dat Aloë Vera sap een positieve invloed heeft op haar spijsvertering."
anoniem

Aloë Derma Jelly

starstarstarstarstar
"De Aloë Derma Jelly gebruik ik al heel veel jaren en dit werkte vroeger bijvoorbeeld goed bij mijn kinderen bij bulten door het vallen, maar mijn ervaring is ook dat het goed werkt bij verstuikingen of verbranding."  
H.J.vd.B.

jeukplekjes & brandplekjes

starstarstarstarstar
"Ik heb zeer goede ervaringen met de Aloë Derma Jelly van Pure life! Als ik de gekoelde gel smeer op muggenplekjes, wespensteken of brandplekjes, kalmeert de plek en voel ik de jeuk of de pijn verdwijnen."
Wil van der Lee
De waardering van www.purelife.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.6/10 gebaseerd op 60 reviews.
Close
0
Uw winkelmand
Uw winkelwagen is leegTerug naar de winkel
Bereken verzending